Su-33 vadászrepülőgép


Su-33
Su-33 Fotó: www.ctrl-c.liu.se


A Sukhoi Su-33 (NATO neve Flanker-D) tengerészeti vadászrepülőgépet, 1982-ben kezdte el gyártani a Sukhoi cég Oroszországban, az újonnan épülő Kuznetsov repülőgép-hordozókhoz. Közvetlen leszármazottja a Su-27 Flanker-nek, eredetileg a Su-27k „korabelnij” nevet viselte.
A fő különbségek a két géptípus között, hogy a Su-33-at repülőgép-hordozókon való működtetésre tervezték.1987 augusztus 17.-én az első repülésre alkalmas prototípus a Su-27k-1 (T10k-1 37) sikeresen végrehajtotta az első próbarepülést. A gépen megerősítették az orrfutóművet (ikerkerekeket kapott), fékező kampóval és mozgatható elülső szárnnyal látták el. A második prototípus Su-27k-2(T10k-2 39) ezeken a módosításokon kívül összecsukható szárnyat kapott. A két géppel 1989 november elsején, elindultak a fedélzeti kísérletek az Admiral Kuznetsov repülőgép-hordozón. Su-27k-2-t felkészítették a levegőben való tankolásra és rövidített farokkúpot kapott. Egy ezredbe 24 gép tartozik, az orosz flottánál jelenleg csak az Admiral Kuznetsov fedélzetén találhatók meg. Összehasonlítva az amerikai F-14 Tomcat-el, a Su-33 -nak nincs szüksége katapultra a felszálláshoz, helyette a hordozó ugratószerű fedélzetét használja az elrugaszkodásra. Ennek a legfőbb előnye, hogy nem erőlteti meg annyira a repülőgép szerkezetét, ezért kevesebb merevítésre van szükség, ezáltal is csökkentve a gép súlyát. Valamint a pilótára nehezedő erőhatások is csökkennek, ezzel is megelőzve a G-LOC-ot( terhelés okozta eszméletvesztés).


A repülő főbb jellemzői
Legénység1 fő
Hosszúság21.18m
Magasság5.9m
Szárnyfesztávolság14.7m
Szárnyfelület67.8nm
Súly üresen18.400kg
Súly felszerelve25.100kg
Maximális súly30.000kg
Üzemanyag9.500kg
Maximális szolgálati magasság18.000m
Felszállási sebesség270km/h
Leszállási sebesség234km/h
Maximális sebesség tengerszinten1.14 mach
Maximális sebesség szolgálati magasságban2.1 mach
G határ8
FegyverzetGsh-301 ágyú
12db pilon 8000kg teherbírással