MÁV M63 dízel-villamos mozdony


A Ganz által kifejlesztett M63-as sorozatot a MÁV rendelte, mert szükségessé vált nagyteljesítményű mozdonyok beszerzése a nagy tömegű gyorsvonatok továbbítására. Az első két prototípus mozdonyt 1970-re készítette el a gyártó. A módosított nullszériás mozdonyok 1975-re kerültek a MÁV-hoz A kedvezőtlen üzemeltetési tapasztalatok, a mozdony bonyolult felépítése és a MÁV villamosítási terveinek köszönhetően a leszállított 10db mozdonyon kívül több megrendelésre nem került sor.

A mozdony főbb jellemzői
Tengelyek száma6
TengelyelrendezésCo'Co'
Nyomtáv1435 mm
Ütközők közti hossz19540 mm
Forgócsap távolság10444 mm
Forgóváz szélső tengelytávolsága4200 mm
Szélső tengelytávolság14300 mm
Legnagyobb magasság4220 mm
Legnagyobb szélesség3060 mm
Kerékátmérő1250 mm
Legkisebb bejárható pályaívsugár100 m
Szolgálati tömeg120 tonna
Legnagyobb tengelyterhelés200 kN
Maximális sebesség130 km/h
Dízelmotor típusa18 PA4-185
Névleges teljesítménye1980 kW (1981-től 2208 kW)
Névleges fordulatszáma1500 fordulat/perc
Hengerek száma18
ElhelyezkedésükV
Hengerátmérő / lökethossz185 / 210 mm