MÁV M61 NOHAB dízel-villamos mozdony


M61

A Jendrassik féle M601 kudarca után a MÁV úgy döntött külföldről szerzi be nagyteljesítményű dízelmozdonyait. Az 1960-ban kiírt pályázaton a német Krauss-Maffei és svéd NOHAB gyárak is indultak. Végül az egyszerűbb felépítése és olcsóbb fenntartása miatt a NOHAB gyár Di3 sorozata mellett döntöttek és az M61 sorozatszámot kapták. A szerződés 20db dízelmozdony vásárlásáról szólt, amelyeknek a leszállítása 1963 – 1964 között történt. Bár a NOHAB cégtől újabb 30db mozdonyra érkezett árajánlat, a MÁV inkább a szovjet M62 beszerzését támogatta a továbbiakban. A sorozatot a MÁV 2000-ben nyugdíjba küldte, a megmarad példányok közül az M61-001, M61-006, M61-019, M61-020 a MÁV Nosztalgia Kft-hez (001, 020 MÁV tulajdonban maradt), a többi M61-010,M61-002 a NOHAB-GM Alapítványhoz került, illetve az M61-017-et a pályafenntartáshoz helyezték át.

A mozdony főbb jellemzői
Tengelyek száma6
TengelyelrendezésCo'Co'
Nyomtáv1435 mm
Ütközők közti hossz18900 mm
Forgócsap távolság10300 mm
Forgóváz szélső tengelytávolsága4000 mm
Szélső tengelytávolság14300 mm
Legnagyobb magasság4295 mm
Legnagyobb szélesség3090 mm
Kerékátmérő1040 mm
Legkisebb bejárható pályaívsugár90 m
Szolgálati tömeg106 tonna
Legnagyobb tengelyterhelés181 kN
Maximális sebesség105 km/h
Dízelmotor típusaGM 16-567 D1
Névleges teljesítménye1435 kW
Névleges fordulatszáma835 fordulat/perc
Hengerek száma16
ElhelyezkedésükV
Hengerátmérő / lökethossz216 / 254 mm