MÁV M61 NOHAB dízel-villamos mozdony
A Jendrassik féle M601 kudarca után a MÁV úgy döntött külföldről szerzi be nagyteljesítményű dízelmozdonyait. Az 1960-ban kiírt pályázaton a német Krauss-Maffei és svéd NOHAB gyárak is indultak. Végül az egyszerűbb felépítése és olcsóbb fenntartása miatt a NOHAB gyár Di3 sorozata mellett döntöttek és az M61 sorozatszámot kapták. A szerződés 20db dízelmozdony vásárlásáról szólt, amelyeknek a leszállítása 1963 – 1964 között történt. Bár a NOHAB cégtől újabb 30db mozdonyra érkezett árajánlat, a MÁV inkább a szovjet M62 beszerzését támogatta a továbbiakban. A sorozatot a MÁV 2000-ben nyugdíjba küldte, a megmarad példányok közül az M61-001, M61-006, M61-019, M61-020 a MÁV Nosztalgia Kft-hez (001, 020 MÁV tulajdonban maradt), a többi M61-010,M61-002 a NOHAB-GM Alapítványhoz került, illetve az M61-017-et a pályafenntartáshoz helyezték át.
A mozdony főbb jellemzői | |
Tengelyek száma | 6 |
Tengelyelrendezés | Co'Co' |
Nyomtáv | 1435 mm |
Ütközők közti hossz | 18900 mm |
Forgócsap távolság | 10300 mm |
Forgóváz szélső tengelytávolsága | 4000 mm |
Szélső tengelytávolság | 14300 mm |
Legnagyobb magasság | 4295 mm |
Legnagyobb szélesség | 3090 mm |
Kerékátmérő | 1040 mm |
Legkisebb bejárható pályaívsugár | 90 m |
Szolgálati tömeg | 106 tonna |
Legnagyobb tengelyterhelés | 181 kN |
Maximális sebesség | 105 km/h |
Dízelmotor típusa | GM 16-567 D1 |
Névleges teljesítménye | 1435 kW |
Névleges fordulatszáma | 835 fordulat/perc |
Hengerek száma | 16 |
Elhelyezkedésük | V |
Hengerátmérő / lökethossz | 216 / 254 mm |