MÁV M41 "Csörgő" dízel-hidraulikus mozdony


M41

A megnövekedett szállítási igények kielégítésére a MÁV új mozdonysorozat beszerzése mellett döntött a 60-as években. A Ganz 1968-ban készült el az első prototípus mozdonnyal, a DHM-5 M41 2001-el. Ebbe az általuk kifejlesztett hengerenkénti 100LE-s motort , míg az M41 2002-be a Pielstick licensz alapján készült 150 LE-s PA4V-185 motort és gőzfejlesztőt építettek a vonatok fűtéséhez. Ezek a gépek a gyár tulajdonába maradtak selejtezésükig, a MÁV számára módosított kivitelű kétvezetőfülkés, Ganz segédüzemi generátorral szerelt(vasúti kocsik villamos fűtéséhez / hűtéséhez) DHM-7 mozdonyokat gyártottak 1973-tól.

A mozdony főbb jellemzői
Tengelyek száma4
TengelyelrendezésB'B'
Nyomtáv1435 mm
Ütközők közti hossz15500 mm
Forgócsap távolság8560 mm
Forgóváz-tengelytávolság2400 mm
Szélső tengelytávolság10960 mm
Legnagyobb magasság4230 mm
Legnagyobb szélesség3092 mm
Kerékátmérő1040 mm
Legkisebb bejárható pályaívsugár80 m
Szolgálati tömeg66 tonna
Legnagyobb tengelyterhelés165 kN
Végsebesség100 km/h
Dízelmotor típusa12 PA4-185
Névleges teljesítménye1324 kW
Névleges fordulatszáma1500 fordulat/perc
Hengerek száma12
ElhelyezkedésükV
Hengerátmérő / lökethossz185 / 210 mm