MÁV M41 "Csörgő" dízel-hidraulikus mozdony
A megnövekedett szállítási igények kielégítésére a MÁV új mozdonysorozat beszerzése mellett döntött a 60-as években. A Ganz 1968-ban készült el az első prototípus mozdonnyal, a DHM-5 M41 2001-el. Ebbe az általuk kifejlesztett hengerenkénti 100LE-s motort , míg az M41 2002-be a Pielstick licensz alapján készült 150 LE-s PA4V-185 motort és gőzfejlesztőt építettek a vonatok fűtéséhez. Ezek a gépek a gyár tulajdonába maradtak selejtezésükig, a MÁV számára módosított kivitelű kétvezetőfülkés, Ganz segédüzemi generátorral szerelt(vasúti kocsik villamos fűtéséhez / hűtéséhez) DHM-7 mozdonyokat gyártottak 1973-tól.
A mozdony főbb jellemzői | |
Tengelyek száma | 4 |
Tengelyelrendezés | B'B' |
Nyomtáv | 1435 mm |
Ütközők közti hossz | 15500 mm |
Forgócsap távolság | 8560 mm |
Forgóváz-tengelytávolság | 2400 mm |
Szélső tengelytávolság | 10960 mm |
Legnagyobb magasság | 4230 mm |
Legnagyobb szélesség | 3092 mm |
Kerékátmérő | 1040 mm |
Legkisebb bejárható pályaívsugár | 80 m |
Szolgálati tömeg | 66 tonna |
Legnagyobb tengelyterhelés | 165 kN |
Végsebesség | 100 km/h |
Dízelmotor típusa | 12 PA4-185 |
Névleges teljesítménye | 1324 kW |
Névleges fordulatszáma | 1500 fordulat/perc |
Hengerek száma | 12 |
Elhelyezkedésük | V |
Hengerátmérő / lökethossz | 185 / 210 mm |