MÁV M61-2001 Krauss-Maffei D66 dízel-hidraulikus mozdony


D66

A mozdonyt a Krauss-Maffei fejlesztette ki a V200-as sorozatából, D66-os néven mutatták be 1957-ben. 1960-ban indították a MÁV pályázatán, a próbamenetei alatt M61-2001 pályaszámon közlekedett. A bonyolult dupla motoros, hidraulikus meghajtásának köszönhetően a vasúttársaság a versenytárs NOHAB cég Di3-as sorozata mellett döntött. A sorozatból végül három darab készült a Jugoszláv vasúttársaság részére 761-001 – 761-003 (D66-001 – D66-003)pályaszámmal, becenevüket II. világháborús partizán hősökről: Dinara, Kozara és Sutjeska-ról kapták. Feladatuk a „Blue train” Tito elnöki vonatának a vontatása volt.

A mozdony főbb jellemzői
Tengelyek száma6
TengelyelrendezésC'C'
Gyártás éve1957
GyártóKrauss-Maffei Németország München
Forgalom állítva1957-05-18
Névleges teljesítménye1617 kW/2200 hp
Végsebesség120 km/h
Kerékátmérő950 mm
Szolgálati tömege97.8t
Tengelyterhelés16.3t
Ütközők közti hossz20270 mm
Dízelmotor típusa2 x Maybach MD605 (805.5 kW, 1100 hp)
Kompresszor Knorr VV 100/100GB
Hidraulikus váltóMaybach - Mekydro
Tengely meghajtásMaybach C33 V