Kuznetsov osztályú repülőgép-hordozó
Kuznetsov repülőgép-hordozó Fotó: www.naval-technology.com
A Kuznetsov osztályú repülőgép-hordozó(orosz elnevezése TAVKR – nehéz repülőgép-hordozó cirkáló), más néven 1143.5 vagy Orel osztály, Ukrajnában a fekete-tengeri Nikolayev South hajógyár (régebben 444-es hajógyár) építette a szovjet haditengerészet megrendelésére. Nevét a szovjet flotta főparancsnoka Nikolai Geraimovich Kuznetsov után kapta. Az Admiral Flota Sovetskogo Soyuza Kuznetsov-ot (korábban Leonid Brezhnev illetve Tbilisi neveket viselte) hivatalosan 1982 September 1-én kezdték el építeni, de valójában 1983-ban kezdődtek meg a munkálatok. 1985-ben bocsájtották vízre és 1995-ben állt hadrendbe. 1989 nyarán a hajó 71%-ban elkészült, 1989 novemberében megkezdődtek rajta az első repülőgép műveletek kísérletei. 1991-ben csatlakozott a Fekete tengeren tartózkodó északi flottához, 1993-ban felszerelték repülőkkel. Ezután 1996-ban a Földközi-tengerre vonult gyakorlatozni, de 1997 végén mozgásképtelen lett és ezért átvontatták az északi flotta hajógyárába. A nagyjavítást nem tudta finanszírozni a flotta, ezért kisebb leállás után 1998 júliusában vált újra üzemképessé és 1998 november 3.-án visszatért a szolgálatba. A Kuznetsov részt vett a 2001-es Kursk tengeralattjáró-val kapcsolatos mentési műveletekben. 2005-ben egy gyakorlat során az Atlanti-óceánon, egy balesetben, egy SU-33-as repülőgép belezuhant az óceánba a hordozóról. 2006-ban bejelentették, hogy a Kuznetsov pénzügyi nehézségek ellenére modernizáláson fog átesni és legalább 2030-ig szolgálatban marad.
Varyag repülőgép-hordozó Fotó: www.naval-technology.com
Testvérhajóját a Rigát 1985 december 6.-án kezdték el építeni, 1988 december 4.-én bocsájtották vízre. 1990-ben átkeresztelték Varyag-ra egy híres orosz cirkáló után. Építését 1992-ben leállították. A hajó szerkezetileg teljesen elkészült, az elektronikát kivéve. A Szovjetunió felbomlása után a tulajdonjog Ukrajnára szállt. A félreállított hajóval nem foglalkoztak, 1998-ban hiányzott a hajtóműve, kormánya és sok a működéséhez elengedhetetlen rendszere. Később árverésre bocsájtották a hajótestet, ahol 20 millió dollárért megvette egy Hong Kong-i székhelyű cég, akik úszó szállodát és kaszinót akartak belőle csinálni. Már ekkor sejtették, hogy a kínai hadsereg fedőcégéről lehet szó, ami a Macau által megtiltott kikötőhasználat után be is bizonyosodott. 2000-ben kezdték meg a vontatást, sok viszontagságot kellett átélnie a 16 hónapos út alatt (egyszer el is szabadult a viharba és egy ember életét követelte a baleset), míg 2002 március 3.-án megérkezett a kínai Dalian hajógyár kikötőjébe. A hajót 2005 júliusában szárazdokkba vontatták és homokfúvás után korrózióvédővel vonták be, majd szürkére festették . Elemzők szerint a kínai hadsereg gyakorló hordozónak vásárolta, ahol a pilótáik gyakorolhatják a le és felszállást.
A hordozó főbb jellemzői | |
Legénység | 1960 fő |
Repülőszemélyzet | 626 fő |
Hosszúság | 302.3m |
Hosszúság a vízvonalnál | 270m |
Hajótörzs szélessége | 72.3m |
Hajótörzs szélessége a vízvonalnál | 35.4m |
Merülés | 9.14m |
Vízkiszorítás megrakodva | 58.600t |
Meghajtás | 2db 50.000LE gőzturbina |
Sebesség | 29 csomó |
Aviatika | 16db Yakovlev Yak-41M / Yak-141 12db Sukhoi Su-27K / Mikoyan-Gurevich MiG-29K 4db Ka-27-LD 18db Ka-27 PLO 2db Ka-27-S |
Forrás: www.naval-technology.com