Ikarus 280-as csuklós autóbusz


IK280

1971-től gyártotta az Ikarus a 280-as csuklós szériát egészen 1999-ig. A mai napig az egyik legnagyobb példányszámban gyártott buszszéria a 200-as sorozat tagja amiből több mint 200000 darabot gyártottak le. A busz különlegességének számított a kormányzott hátsó tengely. Többfajta motorral és váltóval készült 3 (elővárosi) és 4 ajtós (városi) változatban valamint egyedi megrendelésekre különleges kiépítésű példányokat is gyártottak belőlük.
1995-ben bemutatták a Rába, Deltec és a Transcom közös fejlesztésében elkészült, magyar és holland minisztériumok által támogatott földgázmotoros változatot aminek képviselői Szegeden és Debrecenben találhatóak meg.

A busz főbb jellemzői
Hosszúság16.500 mm
Szélesség2.500 mm
Magasság3.200 mm
Tengelytáv5.400 mm / 6.200 mm
Mellső túlnyúlás2.460 mm
Hátsó túlnyúlás2.440 mm
Mellső dőlésszög10.0°
Hátsó dőlésszög10.0°
Tiszta magasság350 mm
Belépő magasság390 mm
Padlómagasság920 mm
Belső magasság2.060 mm
Maximum terhelés10.000 kg
Max. össztömeg22.500 kg
Tengelyterhelés6.500 kg elöl, 11.000 kg középen, 7.000 kg
hátul
Gumiméret12.00 R 22.5
Utasok száma60 fő (30-62 ülő, 70-126 álló)
Rába D2156 HM6U motor
Teljesítménye141 kW/2100/min
Nyomatéka696 Nm/1300/min.
Hengerek száma6
Elhelyezkedésüksoros
Rába D10 UTSLL 160 motor
Teljesítménye160 kW/1900/min
Nyomatéka928 Nm/900-1400/min.
Hengerek száma6
Elhelyezkedésüksoros
Rába D10 UTSLL 190 motor
Teljesítménye190 kW/1900/min
Nyomatéka1130 Nm/930-1300/min.
Hengerek száma6
Elhelyezkedésüksoros
MAN 0826 motor
Teljesítménye191 kW/2300/min
Nyomatéka1000 Nm/1350-1700/min.
Hengerek száma6
Elhelyezkedésüksoros