Boeing 737-es család


Boeing 737
Boeing 737


A Boeing 737-es a világ legnépszerűbb közepes hatótávolságú, keskeny törzsű kereskedelmi utasszállítógépe. Az 1967 óta gyártott gépre eddig több mint 6000 megrendelés érkezett és több mint 5000-et gyártottak le belőle. A Douglan DC-9 és BAC-1 11 ellenfeléül szánták az eredetileg kis hatótávolságú 60-85 utas befogadására alkalmas 737-es sorozatot, de a Lufthansa-val folytatott tárgyalások során 100 utasra módosították a befogadó képességet a tervekben. A Boeing messze lemaradt versenytársai mögött, akiknek már repültek is a gépei, ezért a 727-es sorozat terveinek felhasználásával próbáltak meg rövidíteni a tervezési időn. A géptörzs szélessége 6 ülés elhelyezését tette lehetővé egymás mellett, ami nagy előnyt jelentett a versenytársak 5 ülésével szemben. 1967 április 9.-én elkészült az első 737-100-as repülőgép, ami 1968-ban szolgálatba állt a Lufthansa-nál. Ebből a típusból csak 30 darab készült, helyette inkább a 737-200 hosszabb változatot választották a vevők, amit 1988-ig gyártottak. 1980-ban esett át a 737-es széria az első komolyabb ráncfelvarráson. Az új technológiák bevezetése közül a legfontosabb az új CFM56 hajtómű, aminek köszönhetően jelentősen javult az üzemanyag fogyasztása. 1993-ban az Airbus 320 bemutatására válaszul bemutatták a 737NG sorozatot, ami lényegében egy teljesen új repülőgép, de megtartotta a régi modell főbb jellemvonásait.
A 737-es széria három generációból állt. Az eredeti modellek: 737-100, 737-200. A klasszikus modellek: 737-300, 737-400, 737-500. Az új generáció pedig: 737-600, 737-700, 737-800, 737-900.


Modell Első rendelés Kibocsátás Első repülés Engedélyezés Első szállítás Szolgálatba állt Első légitársaság ahol szolgálatba állt Utolsó szállítás
737-100 02/15/65 01/17/67 04/09/67 12/15/67 12/28/67 02/10/68 Lufthansa 7/26/73
NASA
737-200 04/05/65 06/29/67 08/08/67 12/21/67 12/29/67 04/28/68 United 4/05/71
Indian Airlines
737-200C 02/15/66 08/12/68 09/18/68 10/68 10/30/68 11/68 Wien
Consolidated
7/05/85
Markair
737-200 Adv 07/16/70 03/26/71 04/15/71 05/03/71 05/20/71 06/71 All Nippon 8/08/88
Xiamen
737-300 03/05/81
(folytatás 03/26/81)
01/17/84 02/24/84 11/14/84 11/28/84
(USAir-nek)
12/07/84 Southwest
(USA)
12/17/99
Air New Zealand
737-400 06/04/86 01/26/88 02/19/88 09/02/88 09/15/88 10/01/88 Piedmont 02/25/00
CSA Czech Air
737-500 05/20/87 06/03/89 06/30/89 02/12/90 02/28/90 03/02/90 Southwest
(USA)
07/26/99
Air Nippon
737-600 03/15/95 12/08/97 01/22/98 07/98 09/19/98 10/25/98 SAS
737-700 11/17/93
(folytatás 11/17/93)
12/08/96 02/09/97 FAA-
11/7/97
JAA-
2/19/98
12/17/97 01/18/98 Southwest
(USA)
737-800 09/05/94 06/30/97 07/31/97 FAA-
3/13/98
JAA-
4/9/98
04/22/98 04/24/98 Hapag-Lloyd
(Németország)
737-900 11/10/97 07/23/00 09/2000 03/2001 05/16/01 5/27/01 Alaska
(USA)
737-900ER 07/18/05 Lion Air