Boeing 737-es család
Boeing 737
A Boeing 737-es a világ legnépszerűbb közepes hatótávolságú, keskeny törzsű kereskedelmi utasszállítógépe. Az 1967 óta gyártott gépre eddig több mint 6000 megrendelés érkezett és több mint 5000-et gyártottak le belőle. A Douglan DC-9 és BAC-1 11 ellenfeléül szánták az eredetileg kis hatótávolságú 60-85 utas befogadására alkalmas 737-es sorozatot, de a Lufthansa-val folytatott tárgyalások során 100 utasra módosították a befogadó képességet a tervekben. A Boeing messze lemaradt versenytársai mögött, akiknek már repültek is a gépei, ezért a 727-es sorozat terveinek felhasználásával próbáltak meg rövidíteni a tervezési időn. A géptörzs szélessége 6 ülés elhelyezését tette lehetővé egymás mellett, ami nagy előnyt jelentett a versenytársak 5 ülésével szemben. 1967 április 9.-én elkészült az első 737-100-as repülőgép, ami 1968-ban szolgálatba állt a Lufthansa-nál. Ebből a típusból csak 30 darab készült, helyette inkább a 737-200 hosszabb változatot választották a vevők, amit 1988-ig gyártottak. 1980-ban esett át a 737-es széria az első komolyabb ráncfelvarráson. Az új technológiák bevezetése közül a legfontosabb az új CFM56 hajtómű, aminek köszönhetően jelentősen javult az üzemanyag fogyasztása. 1993-ban az Airbus 320 bemutatására válaszul bemutatták a 737NG sorozatot, ami lényegében egy teljesen új repülőgép, de megtartotta a régi modell főbb jellemvonásait.
A 737-es széria három generációból állt. Az eredeti modellek: 737-100, 737-200. A klasszikus modellek: 737-300, 737-400, 737-500. Az új generáció pedig: 737-600, 737-700, 737-800, 737-900.
Modell | Első rendelés | Kibocsátás | Első repülés | Engedélyezés | Első szállítás | Szolgálatba állt | Első légitársaság ahol szolgálatba állt | Utolsó szállítás |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
737-100 | 02/15/65 | 01/17/67 | 04/09/67 | 12/15/67 | 12/28/67 | 02/10/68 | Lufthansa | 7/26/73 NASA |
737-200 | 04/05/65 | 06/29/67 | 08/08/67 | 12/21/67 | 12/29/67 | 04/28/68 | United | 4/05/71 Indian Airlines |
737-200C | 02/15/66 | 08/12/68 | 09/18/68 | 10/68 | 10/30/68 | 11/68 | Wien Consolidated |
7/05/85 Markair |
737-200 Adv | 07/16/70 | 03/26/71 | 04/15/71 | 05/03/71 | 05/20/71 | 06/71 | All Nippon | 8/08/88 Xiamen |
737-300 | 03/05/81 (folytatás 03/26/81) |
01/17/84 | 02/24/84 | 11/14/84 | 11/28/84 (USAir-nek) |
12/07/84 | Southwest (USA) |
12/17/99 Air New Zealand |
737-400 | 06/04/86 | 01/26/88 | 02/19/88 | 09/02/88 | 09/15/88 | 10/01/88 | Piedmont | 02/25/00 CSA Czech Air |
737-500 | 05/20/87 | 06/03/89 | 06/30/89 | 02/12/90 | 02/28/90 | 03/02/90 | Southwest (USA) |
07/26/99 Air Nippon |
737-600 | 03/15/95 | 12/08/97 | 01/22/98 | 07/98 | 09/19/98 | 10/25/98 | SAS | |
737-700 | 11/17/93 (folytatás 11/17/93) |
12/08/96 | 02/09/97 | FAA- 11/7/97 JAA- 2/19/98 |
12/17/97 | 01/18/98 | Southwest (USA) |
|
737-800 | 09/05/94 | 06/30/97 | 07/31/97 | FAA- 3/13/98 JAA- 4/9/98 |
04/22/98 | 04/24/98 | Hapag-Lloyd (Németország) |
|
737-900 | 11/10/97 | 07/23/00 | 09/2000 | 03/2001 | 05/16/01 | 5/27/01 | Alaska (USA) |
|
737-900ER | 07/18/05 | Lion Air |