MÁV V63 "Gigant" villamosmozdony


V63

A MÁV 1971-ben megbízta a Ganz-MÁVAG-ot és a Ganz Villamossági műveket, hogy a V43-as sorozat mellé fejlesszenek ki egy nagyobb teljesítményű villamosmozdonyt a nagyterhelésű tehervonatok továbbítására. 1973-ban a két prototípus gép járműszerkezetét a Ganz-MÁVAG átadta a Ganz Villamossági Műveknek villamos szerelésre. Ezek a gépek a DVM-10-es M63 sorozatú mozdonyokhoz hasonló futóművel kerültek kifejlesztésre, a újonnan kifejlesztett tirisztoros fokozatmentes vonóerő és sebességszabályozásnak köszönhetően, nem volt szükség a bonyolult feszültségszabályozó rendszerre. A mozdonyok 1974-ben készültek el és VM15 típusjelet valamit V63-as sorozatszámot kapták meg. A következő 5 mozdony VM15-2 típusjel alatt , módosított UIC 505 szabvány szerinti mozdonyszekrénnyel készült el.A VM15-3 (V63-008 – V63-056) Krupp licensz alapján készült forgóvázat kaptak. A 90-es években néhány mozdonyt az áttétel módosításával 160km/h sebesség elérésére tették alkalmassá, ezeknek a pályaszámát 100-asra módosították.

A mozdony főbb jellemzői
TengelyelrendezésCo'Co'
Nyomtáv1435 mm
Ütközők közti hossz19 540 mm
Forgócsap távolság10 444 mm
Forgóváz tengelytávolsága2100 mm
Kerékátmérő1250 mm
Végsebesség130/160 km/h
Tömeg116 tonna
Legnagyobb tengelyterhelés200 kN
Legnagyobb magasság4420 mm
Legnagyobb szélesség3040 mm
Névleges teljesítmény3600 kW
Indító vonóerő450 kN
Villamos fék teljesítménye kerékkarimán1500 kW
Legkisebb bejárható ívsugár100 m
Áramnem25 kV, 50 Hz